Omezení vstupu k rybářskému revíru Dyje 13/1
Správa Národního parku Podyjí (dále jen „Správa NP“), orgán ochrany přírody věcně a místně příslušný dle § 75 odst. 1 písm. e) a § 78 odst. 2 a 3 ve spojení s § 77a odst. 4) písm. t) zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 114/1992 Sb.“), vykonávající státní správu v ochraně přírody a krajiny na území Národního parku Podyjí (dále jen „NP Podyjí“) a jeho ochranného pásma, podle § 66 odst. 1 zákona č. 114/1992 Sb. ve spojení s § 61 souvisejícího zákona č. 500/2004, správní řád, v platném znění (dále jen „správní řád“) nařizuje předběžné opatření kterým dočasně omezuje výkon rybářského práva a rybářské stráže v pstruhovém revíru Dyje 13/1 (ev. č. 463 018). Tímto předběžným opatřením stanovuje Správa NP zákaz vstupu do klidového území národního parku za účelem rybolovu nebo výkonu rybářské stráže v úseku Dyje 13/1 v období od nabytí právní moci tohoto rozhodnutí do 30. 6. 2023.
Předběžné opatření je vydáno s těmito podmínkami: 1. zákaz vstupu do klidového území platí v oblasti a na úsecích přístupových cest vyznačených na mapě v příloze č. 1 tohoto předběžného opatření. 2. předběžné opatření platí do nabytí právní moci rozhodnutí Správy NP spisové značky SZ NPP 0482/2024 ve věci omezení a zákazu činnosti týkajícího se dočasného zákazu vstupu do klidového území ve výše uvedené lokalitě.
Odůvodnění: Klidové území Národního parku Podyjí bylo vymezeno s cílem ochránit citlivé přírodní fenomény, které jsou předmětem ochrany národního parku, před poškozením nadměrnou návštěvností. Území národního parku je významným centrem biodiverzity uprostřed krajiny intenzivně využívané člověkem. Některé citlivé druhy jsou sice běžně k zastižení ve volně přístupné a člověkem hojně navštěvované krajině, ale vždy pouze v blízkosti oblastí, které jsou chráněné před častou návštěvností. Takové oblasti poskytnou druhům zázemí, z něhož jsou schopny tvořit výsadky do ploch zatížených návštěvností. Např. plaché druhy živočichů často loví v hustě osídlené krajině, pro citlivé aktivity, jako je např. rozmnožování nebo zimování, však téměř vždy vyžadují místa chráněná před vstupem veřejnosti. To platí např. pro některé druhy netopýrů, čápa černého, dudka evropského, dravce a sovy a další. Členové Moravského rybářského svazu jsou podmínečně oprávněni ke vstupu do některých vymezených částí klidového území za účelem výkonu rybářského práva. Zároveň platí právo vstupu pro rybářskou stráž při výkonu činnosti. Tato práva mohou být využívána též v oblasti rybářského revíru Dyje 13/1 a na příslušných přístupových cestách, které jsou popsány ve výčtu rybářských revírů pstruhových na stránkách Moravského rybářského svazu (https://www.mrsbrno.cz/index.php/15-pstruhove-reviry/433-dyje-13-1), tj. lesní cesta „Novohrádecká“ od rozcestí „U dubu“ po jez Novohrádeckého mlýna, lesní cesta podél Žlebského potoka a Hlubocká cesta od areálu Lesní správy NP Podyjí na louku pod Barákem. 2 V březnu 2024 byla Správa NP informována o pokusu zahnízdění orla mořského na území NP Thayatal v bezprostřední blízkosti státní hranice v oblasti revíru 13/1. Jde o druhý pokus hnízdění na území NP Podyjí/Thayatal od jejich vzniku. První pokus se odehrál v roce 2023 a byl bohužel neúspěšný. Důvody hnízdního neúspěchu se nepodařilo zjistit. Pro zvýšení pravděpodobnosti úspěšného hnízdění tohoto kriticky ohroženého druhu je z hlediska ochrany přírody důležité zachovat v okolí hnízda v době sezení na vejcích a krmení mláďat maximální klid. Z toho důvodu se Správa NP již v loňském roce vyloučila veškeré vstupy osob, které nejsou bezpodmínečně nutné, do té části klidového území, která je pro hnízdící orly v potenciálním dohledu při jejich přeletech v bezprostředním okolí hnízda. Omezila zde vlastní aktivity v péči o biotopy (např. lesnické zásahy), stejně jako výzkumné aktivity prováděné na základě výjimek ze zákazu vstupu do klidového území, a také rybolov jako další lidskou aktivitou v tomto území, kterou lze v zájmu zvláště chráněného druhu omezit, aniž by byl významně ohrožen jiný veřejný zájem. Ke stejnému omezení Správa NP přistupuje i v zájmu ochrany aktuálně hnízdícího páru, proto zahájila řízení ve věci omezení činnosti dle § 66 zákona č. 114/1992 Sb. Vzhledem k zákonným lhůtám ovšem nemůže být konečné rozhodnutí ve věci pravomocné před zahájením rybářské sezóny. Vstup osob do kritické oblasti je však nezbytné minimalizovat okamžitě, proto Správa NP využila instituce předběžného opatření. Poučení o odvolání: Proti tomuto rozhodnutí může účastník řízení podat podle ustanovení §§ 81-93 správního řádu odvolání ve lhůtě 15 dnů ode dne jeho oznámení k Ministerstvu životního prostředí, a to podáním učiněným u Správy NP Podyjí, Na Vyhlídce 5, 669 01 Znojmo. Lhůta pro podání odvolání se počítá ode dne následujícího po doručení písemného vyhotovení rozhodnutí, nejpozději však po uplynutí desátého dne od uložení nedoručené zásilky. Podané odvolání nemá dle ust. § 90 odst. 1 zákona č. 114/1992 Sb. v souladu s § 85 odst. 1 správního řádu odkladný účinek. Odvolání musí mít náležitosti uvedené v § 37 odst. 2 správního řádu, musí obsahovat údaje o tom, proti kterému rozhodnutí směřuje, v jakém rozsahu ho napadá a v čem je spatřován rozpor s právními předpisy nebo nesprávnost rozhodnutí nebo řízení, jež mu předcházelo. Odvolání se podává s potřebným počtem stejnopisů tak, aby jeden stejnopis zůstal správnímu orgánu a aby každý účastník dostal jeden stejnopis. Nepodá-li účastník potřebný počet stejnopisů, vyhotoví je správní orgán na náklady účastníka. Odvolání jen proti odůvodnění rozhodnutí je podle ustanovení § 61 odst. 2 správního řádu nepřípustné. Ing. Tomáš Rothröckl ředitel